środa, 29 września 2010

Teoria Żeglowania


 Poznaj siły działające na jacht
Gdy żagiel jest prawidłowo ustawiony, powstaje maksymalna siła aerodynamiczna skierowana pod kątem około 90" do żagla. Popycha ona jacht do przodu, lecz także znosi go z kursu i przewraca. Wielkość dryfu (znosu) zależy od kierunku wiatru. Dzięki pracy żaglami, płetwy mieczowej i ciężarowi własnemu sternik oraz załogant mogą przeciwstawiać się sile dryfu.

USTAWIENIE ŻAGLI
Siła aerodynamiczna to wypadkowa sił ciągu i dryfu. Dryf maleje, gdy jacht odwracamy rufą do wiatru.

OKREŚLENIE KIERUNKU WIATRU
Przed wypłynięciem ustal, skąd wieje wiatr. Popatrz na dyni. fale na wodzie, wimpel na topie masztu. Gdy żeglujesz, strona bliżej wiatru to nawietrzna, dalsza zaś zawietrzna.

WIATR
Kadłub oraz. płetwy sterowa i mieczowa przeciwstawiają się sile dryfu. dlatego jacht się przechyla.

CIĘŻAR C1ALA
Sternik i załogant to jedyny balast zapewniający jachtowi stateczność.

OPÓR WODY
Siła dryfu zmienia się w zależności od kierunku  wiatru. Jest także redukowana prze płetwy mieczową i sterową.

ŻAGLE
Pracują optymalnie tylko w jednym ustawieniu. Nawet przy stałym kursie kontroluj ustawienie żagli luzując je, aż zacznie łopotać lik tylny, a następnie wybierając tylko tyle, aby łopotanie ustało.

PŁETWA MIEC
Położenie płetwy mieczowej jest uzależnione od kursu względem wiatru.
Przy kursach ostrych płetwa powinna być opuszczona, a przy pełnych można ją podnieść.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz