środa, 8 września 2010

Budowa Jachtu

Budowa jachtu żaglowego bardzo się zmieniła w ciągu ostatnich pięćdziesięciu lat. Ciężkie, otwarte łodzie zastąpiono zgrabnymi żaglówkami, budowanymi z lekkich i wytrzymałych materiałów. Dzięki temu czas, jaki amatorzy żeglarstwa poświęcają na konserwację sprzętu, ograniczony jest do minimum. Elementy przedstawione na zdjęciu to podstawowe części budowy jachtów na całym świecie.

Każdy element jachtu pełni określoną funkcję

MASZT
Zbudowany zwykle ze stopu aluminium, rzadziej z drewna, musi wytrzymać ogromne siły działające na żagle podczas silnego wiatru. Umieszczony jest w metalowym uchwycie zapewniającym mu stateczność.


OLINOWANIE STAŁE
Maszt jest podtrzymywany przez 3 stalowe liny: sztag łączący maszt z dziobem i 2 wanty biegnące do obu burt. W mniejszych jachtach maszt może stać samodzielnie w głębokim gnieździe.


SALINGI
Poprzeczki przymocowane do masztu mniej więcej w połowie jego wysokości. Zapobiegają wyginaniu się masztu pod naporem wiatru


KADŁUB
Główna część jachtu. Zwykle wykonany jest z laminatów, ale są też kadłuby z tworzyw polietylenowych, zapewniających im większą wytrzymałość. Powierzchnia kadłuba jest gładka, co zmniejsza opór wody
 

DZIÓB
Żeglarskie określenie przodu jachtu.
 



RUFA
Żeglarskie określenie tyłu jachtu.

STER
Urządzenie umożliwiające kierowanie fachtem, przymocowane do pawę-ży. Jego jarzmo wykonane ze stopu oraz umocowana w nim plastikowa płetwa muszą wytrzymać ogromne siły działające na ster przy silnym wietrze.

Sterem porusza się za pomocą rumpla z przedłużaczem umożliwiającym zachowanie kontroli nad jachtem nawet wtedy, gdy sternik wychylony jest daleko poza burtę. Rumpel jest zwykle metalowy, przedłużacz bywa pokryty porowatą gumą, ułatwiającą pewny chwyt.

PASY DO BALASTOWANIA
Sternik i załogant zaczepiają stopy o specjalne pasy, dzięki czemu mogą wychylić się za burtę, aby równoważyć przechył jachtu.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz